Wednesday, January 31, 2007

Kebahagiaan kunci menara Babel

Rebiu filem Babel
Arahan Alejendro Gonzalez Inaritu


Oleh Abdul Rahim Sabri*


[The Towel of Babel, this narrative revisits the theme of preservation of the divine-human boundary. The treate to that boundary, self-reflective speech by the LORD, and act of divine prevention all paralellel. With the human family completes the eastward movement begun. Yet this story will focus on a scettering of the human family into different ethnic, linguistic, and territorial groups. As such, it now gives background for the table of nations, although it was not originally written with in that in view. – Hebrew Bible, Oxford University Press (2001), muka surat 25 ]



Ini adalah koloborasi yang ketiga, Inaritu – Arriaga – Santaollalla – Prieto dalam filem terbaru mereka, Babel. Filem yang diadaptasi daripada Genesis 11 ayat 1 hingga 9 telah memenangi anugerah pengarahan terbaik di Festival Filem Cannes pada tahun lepas dan terbaru telah memenangi Filem Terbaik (kategori drama) dalam anugerah Golden Globe yang berlangsung pada 16 Januari yang lepas.

Kejayaan merangkul beberapa anugerah berprestij termasuk tayangan pembukaan di Filem Festival Antarabangsa San Sebastian di Sepanyol telah meletakkan Inaritu sebagai pengarah muda pada kelasnya yang tersendiri. Pengarah kelahiran Mexico, yang kini menetap di Amerika Syarikat, telah berjaya menyambung trilogi filemnya selepas Amores Perros dan 21 Grams. Babel adalah trologi dan filem yang terakhir yang menggunakan teknik Faulknerian dan metod Stephen King, hasil tulisan Arriaga.

Arriaga, seorang penulis novel dan skrip filem berasal daripada Mexico, turut memenangi skrip terbaik bagi filem The Three Burials of Melquiades Estrada, pada Festival Filem Cannes 2005. Dalam filem itu beliau telah bergandingan dengan Tommy Lee Jones yang turut memenangi pelakon lelaki terbaik, dalam anugerah yang sama.

Santaollalla, komposer dan pengubah musik, berasal daripada Argentina, telah memenangi skor musik terbaik dalam anugerah Golden Globe 2006 untuk filem Brokeback Mountain arahan Ang Lee. Beliau juga telah menyumbang beberapa buah lagu termasuk menjadi komposer untuk filem North Country (lakonan Charlez Theron), The Motocycle Diarist (lakonan Gael Garcia Bernal) dan telah menyumbang lagu ‘Iguazu’ dalam filem The Inside, arahan Micheal Mann, lakonan Russell Crowe dan Al Pacino.

Jurukamera yang prolifik dan kreatif, Rodrigo Prieto, telah berjaya memenangi anugerah-anugerah jurukamera terbaik dalam beberapa anugerah di peringkat antarabangsa seperti Festival Filem Antarabangsa San Sebastian untuk filem Un Embrujo, arahan Carlos Carrera, Festival Filem Cartagena dan Diosa de Plata, untuk filem Sobrenatural, arahan Daniel Gruener. Beliau juga telah berjaya merangkul anugerah yang sama dalam anugerah Golden Globe pada tahun lepas.

‘Babel’ mengisahkan empat cerita daripada empat negara iaitu Moroko, Carlifornia, Mexico dan Jepun. Kisah pertama, dari Moroko, mengenai Abdullah (Musthapa Rachidi), seorang pengembala kambing telah membeli selaras senapang daripada kawannya, Hassan Ibrahim, untuk menembak musang yang memakan kambing peliharaannya. Senapang itu -- pemberian Yasujiro (Koji Yakusho) kepada Hassan -- diserahkan kepada anaknya untuk menjaga kambing-kambing tersebut.

Ahmad (Said Tarchani) dan Yusouf (Boubker Ait El Caid), menjadikan senapang itu sebagai barang mainan. Suatu hari mereka cuba menguji senapang tersebut. Mereka tidak mempercayai tembakan rifle .270 caliber itu, dapat mencecah jarak sejauh 3 kilometer. Percubaan menembak ke arah kereta dari atas gunung, tidak menunjukkan apa-apa kesan. Percubaan kali kedua dengan menembak ke arah bas pelancong. Bas berhenti. Sasaran mengena. Kini mereka percaya ‘aura’ rifle ini. Mereka melarikan diri. Di sinilah titik permulaan kisah ‘Babel’.

Naratif dan plot Arriaga – seperti yang saya jangka dari awal – menyamai filem-filem beliau sebelum ini. Seperti teka silang kata. Penonton harus menyusun babak-babak tersebut menjadi sebuah cerita lengkap. Setiap kisah mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain.

Kisah kedua, Amelia (Adriana Barazza), berasal dari San Diego, Mexico. Amelia mahu pulang ke kampung untuk menghadiri majlis perkahwinan anaknya. Dia memujuk Lucia untuk menjaga anak tersebut, tetapi Lucia enggan. Lalu Amelia menyambil keputusan unuk membawa anak asuhannya pulang bersamanya. Dia menelefon Santiago (Gael Garcia Bernal). Dan mereka terus menuju ke Mexico.

Kisah ketiga, rombongan pelancong dari Amerika, Perancis dan Britain menuju ke selatan Moroko, untuk bercuti dan melancong. Richard (Bratt Pitt) dan Susan, datang ke Moroko untuk membaiki hubungan mereka yang retak menanti belah. Percutian mereka bertukar menjadi tragedi, apabila bas yang mereka naiki ditembak, kononnya pengganas. Tembakan itu terkena leher Susan (Cate Blanchett). Tragedi ini menjadi telah dimanipulasi menjadi isu antarabangsa dan tersiar dalam warta berita bagi setiap stesen television di negara-negara tadi.

Kisah keempat, mengenai seorang gadis Jepun yang bisu dan pekak, Chieko (Rinko Kikuchi). Dia kesunyian dan dirundung rasa kesedihan apabila ibunya membunuh diri. Dia juga diperleceh dan diperli oleh teman sebayanya kerana keadaanya. Dia mahu dibelai dan dimanja tetapi ayahnya (Yasujiro) terlalu sibuk dengan bisnes lalu dia mencari hiburan di luar. Tetapi hiburan tidak dapat mengubat kesunyian dan kesedihan. Dia hanya berkomunikasi dengan bahasa isyarat dan memahami pergerakan mulut orang.

Kisah yang dipaparkan memperlihat bagaimana komunikasi berlaku dan bagaimana perasaan dapat diluahkan melalui bahasa. Inaritu cuba memaparkan bagaimana interaksi berlaku apabila berlainan etnik, bahasa dan budaya dengan masalah-masalah diselitkan bagi setiap babak.

Filem yang menggunakan enam bahasa, Bahasa Inggeris, Arab (Darijah Moroko), Jepun, Sepanyol, Perancis dan bahasa isyarat ini, lebih menarik apabila jurukamera menggunakan teknik close up pada wajah para pelakon untuk menggambarkan perasaan dan emosi mereka. Oleh yang demikian, setiap babak dan kisah mempunyai kekuatan yang tersendiri dan hidup. Menyebabkan para pelakon mahu mengetahui apa yang berlaku seterusnya.

Babak-babak yang tersusun dan berstruktur memang sudah dirancang dari awal. Dan proses editing juga turut berperanan menjadikan filem ini bertaraf lima bintang. Peralihan struktur babak dari satu kisah kepada satu kisah dan kemudian kembali kepada sambungan kisah pertama dan berikutnya, bukanlah bertujuan untuk memeningkan kepala penonton tetapi mahu memperlihatkan bagaimana bahasa, politik dan kefahaman disalahertikan. Perbezaan budaya dan tempat menjadikan manusia menjadi cemas, takut, dan bergantung kepada manusia lain untuk hidup.

Abdullah dan dua orang anaknya cuba melarikan diri daripada polis setelah mendapati mereka diburu. Mereka dikatakan menjadi pengganas. Santiago dan Amelia melarikan diri daripada sekatan polis Amerika di sempadan setelah mendapati mereka tidak mempunyai kaitan dengan anak asuhannya. Richard cuba bertungkus lumus menyelamatkan isterinya daripada cedera. Dan akhirnya hubungan mereka kembali terjalin. Chieko hanya boleh meluahkan perasaan sedih, kecewa dan kekosongan jiwanya hanya di atas kertas dan diserahkan kepada seorang polis bernama Mamiya.

Semuanya tentang harapan, impian dan cara berinteraksi untuk terus hidup. Kebahagiaan tidak mengira batasan negara, bahasa atau budaya. Hanya dengan kebahagiaan manusia hidup di atas bumi. Melanggar arahan mengundang kemarahan Tuhan seperti kaum Babylon yang cuba membina menara dengan harapan dapat berjumpa Tuhan. Lalu Tuhan memisahkan mereka dengan pelbagai budaya, tempat dan bahasa.


* Abdul Rahim Sabri, 26, penulis bebas. Berasal daripada Perlis. Menulis cerpen, rebiu filem dan skrip drama pentas. Mengurus grup teater daripada Perlis, Republik Cinta dan ko-ordinator grup seni dan budaya, Kumpulan Seni Jalan Telawi (KsJT). Sebarang komentar atau kritikan boleh diemelkan kepada rahimbensabri@yahoo.com atau melawati blognya, www.guaqsanji.blogspot.com.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home