Wednesday, January 31, 2007

Jangan Bergerak!

Don’t Move*

Oleh Abdul Rahim Sabri**

Filem dua jam ini cukup menarik. Filem yang memenangi beberapa anugerah dalam Festival Filem Italia 2004 bagi kategori Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik, Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik. Filem ini juga dicalonkan untuk anugerah Un Certain Regard dalam Filem Festival Cannes.


FILEM:
Don’t Move – Non Ti Muovere (Italia), Ecoute Moi (Perancis). Filem ini adalah adaptasi daripada novel Margaret Mazzantini.


PENGARAHAN:

Filem arahan Sergio Castellitto merangkap teraju utama filem ini.


LAKONAN DAN PERWATAKAN:

Penelop Cruz – Italia - sebagai pekerja sambilan hotel, comot, unfashionable, tak pandai bergaya dan tidak pandai bersolek tetapi penyayang

Segio Castellitto – Timoteo - doktor pembedahan yang berjaya; smart – berjambang dan tak terurus.

Claudia Gerini – Elsa- Selalu mementingkan penampilan dan gaya yang terkini, serta fesyen, cantik dan muda, kulit kuning langsat, gigi yang tersusun, bibir yang berahi, tetapi selfish!


SINEMATOGRAFI +TEKNIK PENGGAMBARAN:


Kebanyakan shoot dan close up ke muka para pelakon, untuk menceritakan tentang perasaan, mood, subteks dan memek muka para pelakon. Sedih, gembira, marah, kecewa, terperanjat, kesunyian dan takut Keseluruhan shoot di ambil dari atas kepada hingga ke paras bahu atau close up terus ke muka para pelakon. Pergerakan kamera dari depan dan ke belakang.

Berlatarbelakangkan kawasan pergunungan dan pantai di Itali, ketika itu hujan lebat di luar, tiba-tiba muncul seorang wanita berambut pendek mengheret kerusi ke tengah persimpangan lorong menuju ke wad pembedahan – kemudian dia duduk di atas kerusi, membelakangi kamera dan terpaku di situ di dalam hujan (minit ke 8).

Dalam keadaan hujan yang lebat, Timoteo terkenang akan nasib anaknya, ditambah pula dengan hadirnya Italia di hadapan mata, membuatkan dia terkenang akan kejadian yang berlaku pada musim panas 15 tahun dahulu (flashback), pertemuan yang tidak disengajakan antara Timoteo dan Italia.

Teknik flashback di selang seli dengan set penggambaran di hospital tentang kedudukan tekini anaknya yang dilaporkan oleh Ada, jururawat yang bertugas. Ketika ini kamera close up pada wajah pelakon, dan di situ perasaan dan mood jelas kelihatan. Sedih, menangis serta kasihan tarpampang diwajah para pelakon.



REVIEW:

Kahwin dengan doktor ni best! Orang kata kahwin doktor ni, dapat anak pandai. Sebab doktor orang pandai. Orang kampung, kalau dengar berita anak si pulan mengaji bidang kedoktoran, dia akan kata, “Bertuahlah cik Bedah ada anak mengaji doktor. Anak cik Bedah pandai-pandai belaka. Nanti hidup senang” Opss... Don’t Move, jangan bergerak, anda tersalah! Filem ini harus ditonton untuk membuktikan kata-kata itu, dusta, nista dan tidak berasas!

Kisah seorang doktor pakar bedah, Timoteo, yang berjaya dan berharta, telah menemui Italia di sebuah kedai makan. Timoteo, keretanya mengalami kerosakan dan berhenti untuk mendapatkan bantuan mekanik di sebuah kedai makan tersebut. Italia –bagai malaikat dari syurga- sudi menolongnya. Dia membantu Timoteo mendapatkan mekanik.

Italia juga mempelawa Timoteo untuk menggunakan telefonnya di rumahnya. Rumahnya, banglo buruk dua tingkat terletak di tengah-tengah kawasan bangunan yang ditinggalkan. Rumah itu adalah tinggalan datuknya. Seusai menelefon, Timoteo kembali ke kedai makan dan meneguk dua gelas vodka, (sudah cukup untuk memeningkan kepala) untuk menghilangkan kepanasan, sambil menunggu mekanik tiba.

Mekanik tiba. Kereta ditarik ke workshop. Fikirannya juga ditarik agar kembali ke rumah Italia. Di Rumah Italia, nafsu memuncak, lalu merogolnya dalam keadaan mabuk (Ho Violentato Una Donna).

Italia, dia bukan pelacur kelas atasan. Dia bukan kahab kelas bawahan dan dia bukan sampah masyarakat. Dia bidadari. Dia malaikat dari syurga. Dia godot dari kayangan. Penuh kasih sayang dan memahami jiwa manusia. Seorang yang belas dan suka menolong. Dan dia seorang yang pasrah pada takdir.

Pertemuan yang tak dirancang dan tak disengajakan. Masing-masing tidak mengenali antara satu sama lain. Timoteo merogol Italia, dan Italia merelakannya. Italia tidak menyalahkan perbuatan Timoteo. Kerana Italia pernah mengalami nasib yang sama, ketika remaja, bila mana dia dirogol oleh ayahnya di dalam fitting room sewaktu menukar pakaian. Dia didatangi dari belakang: Begitu juga dengan Timoteo. Ya, Doggy!

Kali pertama; dia meninggalkan Italia tanpa memohon maaf. Keesokkannya dia kembali, memohon maaf dan dia merogol sekali lagi, Italia rela dan kali ini dia dibayar. Sedangkan tiada tawar menawar harga sebelumnya. Italia menyimpan duit itu. Duit itu dimasukkan ke dalam balang dan diletakkan di atas peti ais. Dia tidak menggunakannya. Kerana dia tahu, dia bukan pelacur.

Selepas bersetubuh dengan Italia beberapa kali, mereka akhirnya jatuh cinta dan Timoteo bersumpah agar tidak meninggalkan Italia. Oleh kerana itu, Italia melayani Timoteo seperti Timoteo. Timoteo gembira. Italia melayaninya seperti seorang isteri yang tidak pernah diberikan oleh isterinya, Elsa.

Suatu hari, Timoteo pulang dengan keadaan tergesa-gesa dan berjumpa Elsa. Lagaknya seperti tidak berlaku apa-apa (Elsa tidak mengetahui hubungan suaminya dengan Italia sehingga tamat filem). Dia pulang, dan memberi tahu Elsa bahawa dia mahukan anak, sebaliknya jawapan tidak diberikan. Dan pada masa yang sama, dia harus membayar kain pîlihan Elsa di supermarket. Timoteo kecewa. Jelas; wang tidak dapat memberi kebahagiaan dan merawat kekosongan dan kesunyian dalam jiwa Timoteo.

Perkahwinan yang bahagia pada zahirnya, tapi tidak dianugerahkan cahaya mata, kerana ketakutan Elsa untuk mengandung. Elsa mengetahui hasrat Timoteo tapi dia melarikan diri, sibuk dengan kerja outstation dan hampir tidak pernah ada dirumah, sewaktu suami memerlukan belaiannya. Si isteri hanya mementingkan karier (walaupun mereka tidak pernah bergaduh), selalu sahaja ke luar negara, London, Berlin dan Spain. Dan dia mengabaikan perhatian dan perasaan si suami.

Suatu hari, Elsa menyedari kesunyian Timoteo. Tergerak hati Elsa untuk bersama-sama dengan suaminya. Timoteo doggy sekali lagi. Ya, lekat. Elsa mengandung (sono incinta - aku mengandung). Sewaktu mengetahui bahawa isterinya mengandung, perasaannya serba salah, kerana Italia juga mengandung hasil hubungan mereka.

Hubungan mereka semakin renggang. Ada suatu yang tidak kena. Italia merasakan dia dipermainkan dan Timoteo melanggar sumpahnya, lalu Italia mendapatkan kepastian akan kedudukan yang sebenarnya. Jelas bagi Italia, Timoteo memilih isterinya! Lalu dia menggugurkan kandungannya. Italia rela menggugurkan kandungannya kerana dia tahu dia bukan ibu yang terbaik untuk anaknya nanti. Lalu dia mengambil keputusan untuk meninggalkan Itali.

Perkataan Don’t Move diucap sebanyak 3 kali oleh Timoteo; pertama, sewaktu anaknya di wad bedah, jantungnya sudah tidak bergerak dan Timoteo menekan dada anaknya dengan tangannya sendiri sambil berkata, Non ti Muovere (Don’t Move, Ecoute Moi) berdoa agar anaknya tidak mati. Kedua, ketika Timoteo merayu kepada Ada, pembantu jururawat, agar tidak menceritakan tentang keadaan anaknya dan tetap pada daun pintu kerana Timoteo ingin menceritakan tentang ketakutannya kepada darah sewaktu menjadi pelajar perubatan dan ketiga, ketika dia merayu kepada Italia agar tidak berpindah ke Kanada.

Filem ini happy ending. Hujan berhenti. Kehadiran Italia di tengah-tengah lorong adalah khayalan Timoteo. Hanya sebuah ilusi. Italia mati akibat komplikasi dan pendarahan di dalam perut akibat menggugurkan kandungannya tanpa merujuk kepada Timoteo. Dia sayang Timoteo, dan Timoteo cintakan Italia tetapi tak mampu melawan kuasa takdir. Dia mati. Dia mati sambil tersenyum dan mata terbuka. Dia nampak syurga. Di wad juga ada berita gembira, anaknya hidup, selamat dan stabil. Elsa datang, tapi masih membebel kepada anaknya. Timoteo keluar dari wad bersama sebuah beg plastik. Dia berjalan ke tengah lorong – tempat Italia mendekam- sambil mengeluar dan mencium kasut tumit tinggi –sebelah kanan- milik Italia lalu diletakkan di situ, Italia – Don’t Move – tetap kau di sini!


SCORE MUSIK:

Musik latar yang cukup bertenaga, dan puitis. Menyeri dan menaikkan semangat untuk terus terpaku dan tidak berganjak dari tempat duduk. Un Senso, lagu tema filem ini bermakna sebuah perasaan yang tidak boleh yang disembunyikan. Pertukaran babak dan diselang seli dengan lagu-lagu yang membuai emosi membuatkan anda mengalirkan air mata.


LATAR:

Musim panas dan musim hujan (pertukaran musim) di Itali

TEMPAT:

Hospital, kawasan bangunan yang tidak siap, banglo tepi laut


* Rebiu ini telah tersiar dalam laman web Merpati Jingga, www.merpati-jingga.com bertarikh 20 September 2006 dan laman web Persatuan Mahasiswa Malaysia Morocco bertarikh 27 September 2006.

* * Abdul Rahim Sabri, 26, penulis bebas. Berasal daripada Perlis. Menulis cerpen, rebiu filem dan drama pentas. Mengurus grup teater daripada Perlis, Republik Cinta. Koordinator grup seni dan budaya, Kumpulan Seni Jalan Telawi (KsJT). Sebarang komentar atau kritikan boleh diemelkan kepada rahimbensabri@yahoo.com atau melawati blognya, www.guaqsanji.blogspot.com.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home