Monday, November 14, 2005

Mai sebatang!

[Jangan bagitau orang, biar diorang tahu sendiri!]

Kerna rokok sebatang aku 'diugut' agar tidak membocorkan 'rahsia' peringkat tertinggi. Hahaha! aku ketawa sendirian. Merokok di sini (bagi pelajar Malaysia), suatu keaiban. Apatah lagi bila dilakukan oleh orang di peringkat pimpinan pelajar. Kata mereka, "...jatuh thiqoh!"

" Aku social smoker, sebatang dua sahaja aku hisap," jawap aku mudah. Jawapan aku menyebabkan mereka terkejut, ralat dan salah tafsir tentang aku. Aku hanya senyum sendirian. Biarkan!

Waktu-waktu begini memang sedap merokok, sebab sudah memasuki musim sejuk. Sambil mencari ide-ide, berfikir, jiwang-jiwangan, berdiskusi atau menghirup kopi pekat di maqha (kedai kopi). Teringat aku akan kawan-kawan di Telawi.

Anekdot ini berlaku setelah membaca artikel pencerahan dari Lutfi Assyaukani, - Ibn Rushd, Kant dan Pencerahan- "di sini masih lagi gelap!" Lantas aku cerahkan "di sini" dengan mencicip sebatang rokok tanda kepuasan. Ya, aku puas! Fullstop!

1 Comments:

At 3:10 AM, Blogger 1 said...

ya, di mana2 pun ada kegelapan. tapi bagaimana jika orang itu sukakan kebenaran; dan ia memilihnya dengan sedar?

Katakanlah Iblis...

 

Post a Comment

<< Home