Friday, October 28, 2005

Lailatul Qadar = Happy Valentine Day?

"Sunyi dan gelap, terlantar dalam telanjang,
dipintu rindu, hidup dan mati,
(K)au disisiku.
[Lirik lagu 'Rendang Tak Berbuah', nyanyian Hattan]
Sewaktu sujud menyembah Tuhan, pada malam 27.10.2005, dengan penuh harapan aku berdoa agar kesunyian ini dapat dijauhkan buat selama-lamanya. Malam itu, bagi aku, adalah malam Lailatul Qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan. Maka, seluruh doa, hajat dan harapan ditunaikan oleh Rabbul Jalil.
Malam itu juga, telah mencuat satu kata-kata sinis buat aku. "Ustaz* Rahim mencurigakan." Kata-kata itu tidak diucapkan di hadapan aku, tapi di depan temanku. Aku ketawa! Kenyataan aku, "Lailatul Qadar = Happy Valentine Day," mengundang reaksi spontan dan kata-kata sinis kawan-kawan lain. Lalu aku dicop seorang yang mencurigakan (dan mungkin hingga hari-hari berikutnya). Ya, aku senyum dan ketawa!
Kata-kata itu terbit hanya kerana diri ini rasa kesunyian. Itu sahaja!
"Tuhan, temanlah aku. Aku kesunyian! [bersambung...]
----------
* Di sini orang memanggil aku "Ustaz", walaupun aku sedaya mungkin menepisnya! (ketawa)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home