Wednesday, October 26, 2005

Dia anak mama?(2)

Sewaktu aku tak ada idea untuk meneruskan cerpen aku, 'Dia anak mama' (hampir dua bulan tertangguh), aku mengalih pandangan untuk meneliti hadis dari kitab 'Nail al-Autar', karangan Imam al-Syaukani(w 1255H), bab kahwin dan bab hak suami-isteri.

Terlalu asyik dengan membaca hadis dan sanad-sanadnya, terlupa aku bahawa sudah masuk waktu bersahur. Banyak juga aku lontarkan persoalan-persoalan terkini kepada pelajar lain sebagai bahan perbincangan, antaranya persoalan 'dating', persoalan minta izin dan persetujuan awek-balak (kalau tak, takut-takut cemburu pulak), persoalan menentukan perempuan-anak dara atau janda, dan juga beberapa tafsiran mengenai perkataan 'nida' (bukan huruf besar N) dalam surah Maryam ayat 3.

"Hmmm...jadi ustaz la aku! Kerap kali persoalan ini datang dalam benak. Belajar agama+pengajian Islam kena jadi ustaz ka?"

Beberapa hari lagi pendaftaran untuk pelajar Master di Dar al-Hadith al-Hassania akan bermula. Penat juga berurusan dengan arab ni. Menyakitkan hati!

Kata seorang sahabat, "Selamat berjihad!", menyejukkan hati.

Terima kasih. :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home