Wednesday, April 06, 2011

Syiah dan G-String Biru

Tulisan ini sama sekali tidak membela, atau menyokong Syiah. Dan tulisan ini juga ditegaskan tidak mempermain atau menghina Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).

Tulisan ini untuk mengulas lanjut cadangan balas daripada bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang mahukan dialog dengan kumpulan Syiah diadakan bagi menjernihkan keadaan susulan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menahan 128 pengikut Syiah.

Tulisan ini juga, adalah rintihan saya beberapa tahun kebelakangan ini yang melihat perdebatan tentang isu agama dan mazhab yang dilihat gagal ditangani oleh pihak yang bertanggungjawab termasuk berkuasa yang terlibat.

Pada saya, ia hasil daripada pemonopolian tafsiran dan pembenaran hujah agama sepihak dan sehala tanpa sebarang usaha dialog atau "hiwar ilmiah yang berakhlak".

[Adab dan syarat "hiwar ilmiah yang berakhlak" ada dihuraikan secara terperinci oleh Almarhum Dr Mohamad Abid Al-Jabiri dalam kata pengantarnya dalam buku Tahafut Al-Tahafut karangan failasuf agung Ibn Rushd]

Malah penggunaan "kuasa atas nama Islam yang fahami" memburukkan lagi keadaan dan menampakkan seolah-olah wujudnya wajah gelap Islam di sebalik cahaya dari langit ketujuh.

Syiah adalah satu mazhab yang wujud sejak zaman dahulu, dan kitab-kitab sejarah telah merekodkan keberadaan aliran yang mencintai Rasulullah SAW dan keluarga baginda.

Memang ada antara aliran mazhab itu yang keras sehingga ke tahap menghina sahabat Rasulullah SAW.

Mazhab ini wujud dan akan tetap wujud, maka kita tidak boleh menafikan hak kumpulan-kumpulan ini. Hak untuk wujud, sepertimana wujudnya kumpulan mazhab (akidah dan fiqh) dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Sehubungan itu, Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak boleh menafikan kewujudan Syiah dalam lipatan sejarah. Bahkan perlu menerima kehadiran mereka, kerana kelahiran mereka adalah satu sifat tabii alam yang rencam dan pelbagai bangsa dan jenis.

***

Seorang gadis sedang berdiri, manja, sepi dan sendiri, memegang tali pemegang dalam LRT.

Dia memakai serba biru - "u look blue" - dari mekap matanya hingga ke tas, seluar dan kasutnya. Cantik.

Barangkali, seluar dalam g-stringnya mungkin juga biru. Saya kata mungkin.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home